Enligt muslimska mystiker är tankar likt vågor som kontinuerligt reser igenom tid och rum. Exempelvis har vi den stora mystikern Mulla Sadra(RA) som sagt följande kring detta:
”Medvetandet kan transformera verkligheten. För det är genom att nå kunskapens högsta sfär som en människa kan omvandla sin egen existens och därmed påverka universum.” (Asfar al-Arba’a)1
Den Shiamuslimska mystikern Mulla Sadra(RA) menar att verkligheten är flytande och formbar genom medvetandet, och att det finns ett djupt samband mellan tanke och materiell existens. Hans lära om “existentiell intensifiering” (Tashkik al-Wujud) innebär att medvetandet kan påverka och förändra verklighetens struktur. Enligt honom är allt varande en reflektion av Guds existens, men på olika intensitetsnivåer. Därför ansåg han att varje tanke och intention kunde påverka och förfina människans egen existens, vilket i sin tur påverkar den yttre världen. Alltså även om Mulla Sadra(RA) inte uttrycker tanken om “vågor” ordagrant, förklarar han att medvetandet och det materiella är sammanlänkade på ett sätt som gör att tanke och intention har verklig påverkan.
I klassisk fysik, när vi kastar en sten i en sjö, avtar vågskvalpar gradvis på grund av friktion och andra dämpande krafter, som vattnets viskositet, vilket innebär att deras energi sprids och förloras som värme eller i andra former. Så småningom försvinner dessa vågsvalpar helt.
Inom kvantfysik beter sig vågor (i form av partiklar såsom elektroner, fotoner eller även skvalpar i kvantumfältet) inte på samma sätt som klassiska vågor likt vattenskvalpar vi ser med blott öga. De kan sprida sig i oändlighet och det är inte förrän de interagerar med någon eller något som de kollapsar. Genom följande likhet kan vi få en klarare bild av hur fenomenet går till.
Om vi tänker oss sjön som ett rum för kvantumfysik fortsätter kvantmekaniska vågor sin resa utan avbrott tills ett av följande scenarios sker: 1) det når ”nästa kust”, 2) tills ett föremål interagerat med det, 3) till det iakttas 4) eller en utrusning försöker mäta det.2,3,4
Likheten att kasta en sten i en sjö för att förklara kvantvågsbeteende används också i relation till Schrödinger-ekvationen, en annan ekvation inom kvantfysik som kan användas som källa för att understryka detta fenomen. Schrödinger-ekvationen styr utvecklingen av vågfunktionen, som beskriver sannolikhetsfördelningen för var en partikel kan befinna sig. Dessa ”vågor” försvinner inte som klassiska skvalpar i samband med interaktioner; istället sprider de sig obegränsat tills de påverkas av en yttre kraft, mätning eller interaktion.5.6 Denna uthållighet hos vågfunktionen tills den observeras är kopplad till teorin om kvantsuperposition, dvs. att partikeln existerar i flera tillstånd tills den mäts.
Just att en partikels kvanttillstånd kan ändras så fort den blir observerad kan vara en stark indikation på att allt medvetet liv kan uppfatta och påverkas av tankar som omvandlas i olika positiva eller negativa former.
Den kontinuiteten eller ”oändligheten” hos kvantvågor härrör från det faktum att kvantvågor i ett idealiserat kvantsystem utan dissipering inte försvinner eller dör ut över tid. En annan kvantfysik ekvation, Greens funktioner, beskriver hur dessa vågor propagerar till oändlighet, om de inte påverkas av en yttre kraft (som mätning eller interaktion med en annan partikel).7
I ett bundet system (som en partikel i en potentialbrunn) kan kvantvågen fortsätta att reflektera inom gränserna och fortsätta på obestämd tid. I ett obundet system (som i fritt utrymme) kan vågen teoretiskt sett propagera till oändlighet utan att återvända.8
Det är därför positiva ord vi yttrar inte bara påverkar en person som hört orden, utan vågen som spridits i omgivningen påverkar även andra människor och skapelser runt om och detta i de djupare dimensionerna, vare sig vi är medvetna om de eller inte. Det är bland annat i enlighet med detta som alla handlingar vi gör lämnar avtryck till allt som har liv, vare sig våra kroppsdelar, själen eller andra skapelser. Det är baserad på detta som alla skapelser har bevis att bevittna mot oss på Domedagen enligt Gud. Nedan följer flera verser från Koranen och hadith från Ahl al-Bait(A) kring detta:
يَوْمَ تَشْهَدُ عَلَيْهِمْ أَلْسِنَتُهُمْ وَأَيْدِيهِمْ وَأَرْجُلُهُمْ بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ
“en Dag då deras tungor och deras händer och fötter skall vittna emot dem om vad de gjorde.” (Den heliga Koranen 24:24)
الْيَوْمَ نَخْتِمُ عَلَى أَفْوَاهِهِمْ وَتُكَلِّمُنَا أَيْدِيهِمْ وَتَشْهَدُ أَرْجُلُهُمْ بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ
”Den Dagen skall Vi försegla deras läppar, men deras händer skall tala till Oss och deras fötter skall vittna om deras handlingar.” (Den heliga Koranen 36:65)
وَيَوْمَ يُحْشَرُ أَعْدَاءُ اللَّهِ إِلَى النَّارِ فَهُمْ يُوزَعُونَ
”[Påminn dem om att] Guds fiender en Dag skall fösas i grupper fram mot Elden” (Den heliga Koranen 41:19)
حَتَّى إِذَا مَا جَاءُوهَا شَهِدَ عَلَيْهِمْ سَمْعُهُمْ وَأَبْصَارُهُمْ وَجُلُودُهُمْ بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ
”och när de nått fram, skall deras öron, deras ögon och deras hud vittna mot dem om vad de gjorde.” (Den heliga Koranen 41:20)
وَقَالُوا لِجُلُودِهِمْ لِمَ شَهِدْتُمْ عَلَيْنَا قَالُوا أَنْطَقَنَا اللَّهُ الَّذِي أَنْطَقَ كُلَّ شَيْءٍ وَهُوَ خَلَقَكُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ
”Och var och en skall fråga sin hud: ”Varför vittnade du mot mig?” – och den skall svara: ”Gud, som ger alla talets gåva, har [också] gett mig [den]. Det var Han som först skapade dig [och de andra] och till Honom har ni [nu] förts åter.” (Den heliga Koranen 41:21)
Imam Sadiq(A) berättade: ”På Domens dag kommer Allah att befalla Sin tjänare att stå, och hans kropp kommer att vittna om hans handlingar, hans tunga om vad han talade, hans händer om vad han höll, och hans fötter om vart han gick.” (Bihar al-Anwar, Vol. 7, s. 249)
I en välkänd predikan från Nahj al-Balagha nämnde Imam Ali(A): ”Se! Till och med jorden du går på, de varelser som omger dig och den tid du lever i kommer att vittna om dina handlingar. Det finns inget du gör som går obemärkt, och allt kommer att vittna på den stora dagen.” (Nahj al-Balagha, khutba 221)
”På Domens dag kommer bergen och stenarna att vittna mot syndarna för de synder som begicks i deras närvaro.” (Bihar al-Anwar, Volym 7)
Det är därför som det sägs inom islamisk mystik att effekten av tankar, avsikter och även yttrade ord sprider sig i universum. Fastän inget yttrats än kan en god tanke i mikrokosmosen alstra grenar av goda tankar samtidigt som den kan i den yttre makrokosmosen orsaka en positiv effekt i omgivningen. Det är dessa vågor (känd som aura) som utstrålats av profeter(A), Imamerna(A), Guds vänner och mystiker som folks inre fångats upp genom bara en blick innan de ens hunnit yttrat något. Ljus-delen inom människan (observatören) kan inte hjälpa det än att acceptera detta heliga ljus som emitteras till omgivningen.
Nu när vi har gått igenom skillnaden mellan den visuella klassisk fysik och icke-synliga kvantfysik kan vi i nästa artikel prata om lagen om attraktion med en lite djupare synsätt för ämnet inshaAllah.
Källor
- Rizvi, Sajjad H., Mulla Sadra and Metaphysics: Modulation of Being. Routledge, 2009.
- Aharonov, Y., & Bohm, D. (1959). Significance of Electromagnetic Potentials in the Quantum Theory. Physical Review, 115(3), 485-491. DOI: 10.1103/PhysRev.115.485. This seminal paper discusses how quantum effects (like wavefunction influence) can persist over long distances and continue to have measurable effects.
- https://scienceandnonduality.com/article/wave-particle-duality-the-observer-and-retrocausality/
- Rosenblum, B., Kuttner, F. The Observer in the Quantum Experiment. Foundations of Physics 32, 1273–1293 (2002). https://doi.org/10.1023/A:1019723420678
- https://phys.libretexts.org/Bookshelves/University_Physics/
University_Physics_(OpenStax)/University_Physics_III_-_Optics_and_Modern_Physics_(OpenStax)/07%3A
_Quantum_Mechanics/7.04%3A_The_Schrdinger_Equation - https://phys.libretexts.org/Courses/University_of_California_Davis
/UCD%3A_Physics_9HC__Introduction_to_Waves_Physical_Optics
_and_Quantum_Theory/7%3A_Quantum_Theory_in_Three_
Dimensions/7.1%3A_Schr%C3%B6dinger’s_Equation_in_3-Dimensions - https://phys.libretexts.org/Bookshelves/Quantum_Mechanics/
Quantum_Mechanics_III_(Chong)/01%3A_Scattering_Theory/
1.07%3A_The_Green’s_Function_for_a_Free_Particle - https://bohr.physics.berkeley.edu/classes/221/1112/notes/
greensfuns.pdf